ابطال وصیت نامه به چه صورت خواهد بود ؟

 این سوالی است که در این مطلب تصمیم داریم به آن پاسخ دهیم .توصیه می شود تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

هر فردی می تواند تا یک سوم (ثلث) اموال خود را به میل و اراده خویش وصیت کند .اما شرایطی نیز وجود دارد که می توان بر اساس آن ها وصیت نامه را ابطال کرد.

در وهله اول باید شخصی که وصیت می نویسد دارای اهلیت باشد.به این معنی که اگر اهلیت نداشته باشد نمی توان به آن وصیت نامه استناد کرد.فرد مزبور باید عاقل و بالغ و رشید باشد و در کمال صحت عقل وصیت نامه را نوشته و امضا کرده باشد .

در صورتی که مشخص شود فردی که وصیت نامه را نوشته است در آن زمان محجور بوده است،

می توان درخواست ابطال وصیت نامه را داشت.

هم چنین در صورتی که مالی که وصیت شده است پیش از این که وصیت نامه تنظیم شود، توقیف شده باشد ، نیز می توان وصیت نامه را ابطال نمود.این درخواست معمولا از سوی طلبکارانی که اموال فرد به خاطر طلب آن ها توقیف شده است ، انجام می شود.

نکته ی دیگری که باید در نظر داشت این است که گاهی وصیت نامه به علت فرار از دین انجام می شود که در چنین صورتی اگر بتوان فرار از دین را اثبات نمود، درخواست ابطال وصیت نامه قبول می شود.

موارد دیگری که می توانند موجب ابطال وصیت نامه شوند ، شامل موارد زیر است :

1- وصیت نامه ی فردی که خودکشی کرده است ، باطل خواهد شد.

2- در صورتی که وصیت نامه شامل محروم کردن یکی از وراث از ترکه باشد.

3- وجود دلایل و مدارکی که نشان دهد متوفی از وصیت نامه خود رجوع کرده است.

4- دو وصیت نامه مختلف وجود داشته باشد که از لحاظ تاریخ و مفاد آن مغایرت داشته باشند.

5- وصیتی که بر مال غیر انجام شده باشد.

6- وصیت بر انجام امر نامشروع و غیر قانونی.

7- وصیت کردن بیش از ثلث اموال و عدم تنفیذ دیگر وراث.

8- در صورتی که وصیت به مالی اشاره داشته باشد که اکنون از بین رفته است ، موصی به نمی تواند درخواست عوض آن را داشته باشد.

10- در صورتی که موصی به فوت نماید.

11- در صورتی که ثابت شود که وصیت نامه جعلی است.

 

اصولا دو نوع وصیت نامه وجود دارد :

وصیت نامه رسمی: که در دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد

وصیت نامه خودنوشت: وصیت نامه ای که توسط دو نفر مربوطه به صورت خود نوشت تنظیم شده باشد

 تشریفات تنظیم وصیت‌نامه رسمی

همان‌طور که می دانید نوع اول وصیت‌نامه، وصیت ‌نامه رسمی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می گردد. موصی یعنی وصیت‌ کننده می‌ تواند با سواد و یا بی‌ سواد باشد و آن چیزی که در نظر دارد را به سر دفتر اسناد رسمی خواهد گفت، و مسئول مربوطه مفاد آن را در دفتر بزرگ خود قید خواهد کرد  و بعد دو نفر از شهود و سردفتر آن را امضا می‌ کنند و شماره می‌ خورد و یک سند رسمی به موصی داده می‌شود و دو نسخه از آن هم نزد دفتردار در دفتر اسناد رسمی نگهداری می‌شود.

 با توجه به این‌که وصیت‌نامه رسمی یک سند رسمی دولتی است، کسی توانایی اعتراض به آن را ندارد. یعنی شک و تردید و انکار نسبت به آن قابل قبول نیست، مگر این‌که نسبت به آن ادعای جعل شود که آن هم با توجه به این‌که معمولا سوابق در دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند موجود است، پذیرفته نخواهد شد.

 

آیا می توان نسبت به ابطال وصیت نامه محضری اقدام کرد؟

در متن وصیت نامه محضری که در آن وصیت کننده ثلث از ماترک اموال منقول و غیر منقول خود را برای همسرش وصیت نموده فرزندان همسر دیگر که فوت نموده آیا می توانند نسبت به ابطال وصیت نامه محضری اقدامی کنند یا خیر؟

پاسخ :  با توجه به اینکه وصیت نسبت به یک سوم اموال متوفی و به صورت رسمی در دفار اسناد رسمی تنظیم شده است امکان ابطال آن وجود ندارد.

 

مطالبی مشروح تر مربوط به تنفیذ و ابطال وصیت نامه

انواع وصیت و ماهیت حقوقی آن ها

وصیت به دو گروه تملیکی و عهدی تقسیم می‌شود.

  1. وصیت تملیکی:وصیت تملیکی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعتی را از مال اعم از منقول یا غیرمنقول خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک کند. این وصیت بعد از ایجاب، قبول نیاز دارد در این خصوص ماده ۸۲۷ ق.م. مقرر داشته: «تملیک به‌موجب وصیت محقق نمی‌شود مگر با قبول موصی‌له پس از فوت موصی» پس باید گفت ماهیت این نوع وصیت به عقد نزد است.
  2. وصیت عهدی: وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور می‌نماید. وصیت‌کننده موصی، کسی که وصیت تملیکی به نفع او شده است موصی‌له، مورد وصیت موصی‌به و کسی که به‌موجب وصیت عهدی ولیّ بر مورد ثُلث یا بر صغیر قرار داده می‌شود وصیّ نامیده می‌شود. در حقیقت وصیت عهدی ماهیت وکالت دارد؛ لیکن معلق به فوت است و در این وصیت قبول شرط نیست؛ لیکن وصی می‌تواند مادام که مُوصی‌‌ زنده است وصایت را رد کند و اگر قبل از فوت موصی‌‌ رد نکرد بعد از آن حق رد ندارد اگر چه جاهل بر وصایت بوده باشد.

ویژگی های ذاتی وصیت

طبق تعریف وصیت در قانون مدنی سه وصف ذاتی و مهم برای این عمل حقوقی استنباط می‌شود:

  1. تعلیق به فوت: وصیت برای زمان بعد از فوت موصی انشاء می‌شود.
  2. رایگانی تملیک: تملیک مستقیم موصی به رایگان است و نمی‌تواند در برابر عوض قرار گیرد و وصیت را به‌صورت معامله معوض درآورد.
  3. قابلیت رجوع:قانون مدنی در مواد ۸۲۹ و ۸۳۸ به اختیار موصی در رجوع از وصیت تصریح کرده است.

 

ماهیت حقوقی وصیت

  1. در مورد وصیت تملیکی:وفق ماده ۸۲۷ قانون مدنی: تملیک به‌موجب وصیت محقق نمی‌شود مگر با قبول موصی‌له پس از فوت موصی منوط ساختن تملیک به قبول موصی‌له نشانۀ نقص سبب است که پس از انشاء وصیت و فوت به وجود می‌آید پس باید پذیرفت که کمال سبب در مادۀ ۸۲۷ قانون مدنی منوط به جمع ایجاب و قبول است و چنین ماهیتی را باید عقد شمرد هرچند سایر اوصاف قرارداد در آن جمع نباشد.
  2. درباره وصیت عهدی:ماده ۸۳۴ قانون مدنی اعلام می‌کند: «در وصیت عهدی قبول شرط نیست؛ لیکن وصی می‌تواند مادام که موصی زنده است وصایت را رد کند…» پس قبول وصی در ایجاد سمت وصایت برای او هیچ نقشی ندارد تنها به اراده موصی به وجود می‌آید پس می‌توان پذیرفت که وصیت عهدی ایقاع است.

اثبات وصیت

در قانون مدنی حکم ویژه‌ای برای اثبات وصیت وجود ندارد و تابع قواعد عمومی است؛ ولی در قانون امور حسبی که مؤخر از آن است دو نوع وصیت‌نامه پیش‌بینی شده است:

  1. وصیت در موارد عادی؛
  2. وصیت در موارد فوق‌العاده.

مطابق این قانون اثبات وصیت در صورتی ممکن است که وصیت‌نامه بر پایه و عنوان ویژه قانون تنظیم شود پس از احکام قانون امور حسبی و به‌ویژه ماده ۲۹۱ آن به‌خوبی برمی‌آید که وصیت شفاهی اعتبار آن را با شهادت نمی‌توان اثبات کرد مگر اینکه اشخاص ذی‌نفع به صحت وصیت اقرار کنند.

چنانکه اشاره شد هرگاه اشخاص ذی‌نفع به صحت وصیت اقرار کنند. مفاد آن محترم و قابل اجراست. هرچند که به شکل یکی از وصیت‌نامه‌های پیش‌بینی شده در قانون امور حسبی در نیامده باشد البته طبق رأی وحدت رویه ۵۴-۱۳/۱۰/۱۳۵۱ در صورت تأیید بعضی از وراث فقط در مورد سهم این اشخاص وصیت نافذ و قابل اجراست. متن رأی وحدت رویه بدین شرح است: «… نظر به اینکه از ماده (۲۹۱) قانون امور حسبی که پذیرفته شدن وصیت‌نامه عادی را مشروط به تصدیق اشخاص ذی‌نفع در ترکه دانسته است لزوم تأیید کلیه ورثه استفاده نمی‌شود و عدم تصدیق بعضی از وراث مانع نفوذ و اعمال وصیت در سهم وراثی که آن را قبول کرده‌اند نیست و ماده (۸۳۲) ق.م. نیز مؤید این معنی است و بر طبق مواد (۱۲۷۵) و (۱۲۷۸) ق.م. اقرار هرکس نسبت به خود آن شخص نافذ و مؤثر است و ملزم به اقرار خود خواهد بود. رأی شعبه دهم دیوان‌عالی کشور که وصیت‌نامه عادی را در سهم وراثی که آن را تصدیق کرده‌اند نافذ دانسته صحیحاً صادر شده است...»

از مفاد ماده ۲۹۱ برمی‌آید که اقرار به صحت وصیت باید بعد از فوت باشد؛ زیرا پیش از فوت، وارثان «ذی‌نفع» به معنای واقعی نیستند و حقوق احتمالی آنان برای تحقق عنوان مزبور کافی نیست پس اگر وصیت‌نامه‌ای به خط یکی از وارثان و با امضای موصی نوشته شود و وارثان نیز آن را امضا کنند چنین ورقه‌ای به‌عنوان وصیت‌نامه در دادگاه پذیرفته نمی‌شود.

انواع وصیت‌نامه و قواعد حاکم بر آن

در قانون امور حسبی برای وصیت‌نامه قابل پذیرش در دادگاه‌ها سه شکل پیش‌بینی شده است:

  1. خود نوشت؛
  2. رسمی؛
  3. سری (ماده ۲۷۶).

سندی که خارج از این سه شکل باشد به‌عنوان وصیت‌نامه پذیرفته نمی‌شود هرچند که اصالت آن مورد تردید و انکار قرار نگیرد با وجود این هرگاه اشخاص ذی‌نفع (ورثه) به وجود وصیت‌نامه اعتراف کنند دادگاه آن را رد نمی‌کند.

تمیز این سه شکل بر مبنای تشریفات تنظیم و اعتبار و قدرت اثباتی آن‌ها است. برای مثال وصیت‌نامه خود‌نوشت سندی است عادی که باید ظرف مهلت معین به دادگاه ارائه شود و اگرنه از اعتبار می‌افتد. ولی وصیت‌نامه رسمی مانند سایر اسناد رسمی قدرت اثباتی و اجرایی دارد و هیچ‌گاه نیز اعتبار آن از بین نمی‌رود.

از مجموع این مقررات چنین برمی‌آید که وصیت باید کتبی باشد تا بتوان در دادگاه به آن استناد کرد و وصیت شفاهی پذیرفته نمی‌شود؛ یعنی با شهادت نمی‌توان وصیت را اثبات کرد و این درست مخالف قاعده‌ای است که در فقه‌الاسلام شهرت دارد.

  1. وصیت‌نامه خودنوشت: در اصطلاح قانون امور حسبی وصیت‌نامه خودنوشت وصیتی است که: «تمام آن به خط موصی نوشته شده و دارای تاریخ روز و ماه و سال به خط موصی بوده و به امضاء او رسیده باشد.» این وصیت‌نامه سند عادی بوده، بنابراین، وارثان موصی و سایر کسانی که در مقابل آن قرار می‌گیرند می‌توانند در اصالت سند تردید کنند در این صورت بر عهده موصی‌له است که انتصاب وصیت‌نامه را به شخص موصی اثبات کند و در این راه تابع قواعد عمومی است البته در موردی که اصالت وصیت‌نامه محرز باشد؛ ولی به درستی تاریخ آن اعتراض می‌شود، مدعی کسی است که تاریخ را برخلاف ظاهر نادرست می‌داند و باید آن را در دادگاه ثابت کند. در این دعوا شهادت به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد (ماده ۱۳۰۹ قانون مدنی)و مدعی باید با استناد اقرار موصی یا اسناد دیگر غلط بودن تاریخ را اثبات نماید.

تنفیذ وصیت‌نامه خود‌نوشت در صورت وجود صغیر

پرسش: وصیت‌نامه‌ای که ادعا شده خود‌نوشت است و به ضمیمه دادخواست حصر وراثت تقدیم شده آیا به تنهایی معتبر است یا باید تنفیذ گردد؟

اگر وصیت‌نامه‌ای که ادعا شده خود‌نوشت است احتیاج به تنفیذ در دادگاه داشته باشد و چند نفر از ورثه صغیر باشند چه کسی باید تنفیذ نماید آیا دادسرا در این مورد تکلیفی دارد؟

با توجه به ماده ۲۷۸ قانون امور حسبی و ماده ۸۴۳ قانون مدنی که ذیلاً درج می‌شود:

ماده ۲۷۸ قانون امور حسبی- وصیت نامه خود‌نوشت در صورتی معتبر است که تمام آن به خط موصی نوشته شده و دارای تاریخ روز و ماه و سال به خط موصی بوده و به امضاء او رسیده است.

ماده ۸۴۳ قانون مدنی- وصیت به زیاده بر ثلث ترکه نافذ نیست. مگر به اجازه وراث و اگر بعضی از ورثه اجازه کند فقط نسبت به سهم او نافذ است.

در مورد پرسش فوق کمسیون مشورتی حقوق مدنی اداره حقوقی در جلسه مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۴۲ چنین اظهارنظر نموده است:

  1. در صورتی که وصیت‌نامه بر طبق ماده ۲۷۸ قانون امور حسبی خود‌نوشت شناخته شود معتبر است؛ لیکن اگر در ضمن آن به بیش از ترکه وصیت شده باشد بر طبق ماده ۸۴۳ قانون مدنی وصیت زائد بر ثلث ترکه نافذ نیست مگر با اجازه وراث و اگر بعض از ورثه اجازه کند فقط نسبت به سهم او نافذ است.
  2. در صورت وجود صغیر اصولاً ولی یا وصی یا قیم نمی‌تواند وصیت زائد بر ثلث را نسبت به سهم صغیر تنفیذ نماید مگر اینکه اجازه قویاً متضمن مصلحت و غبطه صغیر و عدم اجازه موجب تضرر حتمی او باشد.

در صورت وجود ولی و وصی دادسرا تکلیفی ندارد؛ ولی در مورد قیم اجازه باید با تصویب دادستان باشد.

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه در مورد آخرین اخبار امور خیریه ی ثلث سریع تر مطلع شوید